DSC_0369_low res.jpg

Jakob's Blog - Approaching the Panama Canal

OoH Jan 24, 2015, by Jakob Gottfredsen in Yacht

19. Januar

Så er turen fra Jamaica til Colom i Panama slut. Det er ok. En af dagene skal vi igennem Panama kanalen, det glæder jeg mig meget til.

I dag har været endnu en slappe af dag.

Da vi kom til Panama var der en masse store container skibe som lå uden for havnen hvor vi ligger nu. Colon er jo en havneby. Jeg har lige været oppe og bade, det var dejligt. Nu skal vi have noget at spise og så er det vel i seng.

20. januar

Det er dejligt at have fast grund under fødderne igen. Vi har været ude og købe ind til det sidste hug på turen, Marian, Giovanni og jeg. Det var rart at se at der findes andre supermarkeder end det sidste vi var i på Jamaica. Det var en tunet udgave af det vildseste skod discount marked i DK, altså på den knap så fede måde. På vejen dertil og hjem køte vi forbi Panama kanalen i hvert fald noget af den. Den er f….. stor. Vi har holdt for rødt lys i en halv time fordi der var et containerskib der skulle igennem det sidste stykke af kanalen inden den kom ud i atlanter havet. Vel hjemme i havnen med alle varerne var det tid til lidt frokost, inden vi skulle spise til aften. Imens vi var afsted skiftede den anden halvdel af holdet storsejl på båden, og det var de næsten færdige med, da vi kom tilbage.

21. januar

Så er der rentgøring. Marian og jeg vaskede vægge og lofter af. De andre gjorde rent, vaskede gulvede osv. Så nu er den fin og klar til de næste. Vi skal sejle igennem kanalen på lørdag, det bliver stort. Hvad jeg kunne forstå skal vi igennem den første del og så overnatter vi til søndag på søen og tager den sidste del der. Der var en mand her i dag og tage nogle mål på båden og ordne en masse papirer.

22. januar

Det sidste rengøring blev ordnet og 2 af den faste besætning var ude og handle det sidste til deres tur ud til Galapagos. Der blev kørt 4 store vogne ned til skibet. Jeg var oppe og svømme i poolen, så det var ok. Så spiste vi og så gik jeg i seng, jeg var meget træt.

23. januar

I dag var en stille dag. Marian, Emil og jeg tog ind til Colon for at se byen, hold da helt op hvor var der mange mennesker og der var rodet over det hele, men det var en oplevelse. Så tog vi hjem til båden igen med vores taxi chauffør, som var der et kvarter før den aftalte tid. Sikke et postyr, men oplevelsen værd! Jeg spiste og gik i seng.

24. januar

Ja, så er det i dag vi skal igennem kanalen. Det glæder jeg mig meget til. Først skal vi igennem første lock, og så skal vi sove og igennem resten søndag. Det er lidt vildt at tænke på at den er over 100 år gammel og ca. 23000 omkom under opførelsen fra 1881 til 1914. De første 8 år var det franskmændene og resten af tiden var det amerikanerne som stod for opførelsen af kanalen. Det var lidt om det kæmpe projekt. Da vi var inde i Colon, kørte vi forbi den og kom også til at se, at de er ved at lave en ny kanal ved siden af.

DSC_0373_low res.jpg

Report from Bosun Bertram:

Everything is packed and ready to hop from the Atlantic Ocean to the Pacific. We are going through the first locks of Panama Canal this evening to enter the artificial Gatun lake, where we will anchor for the night. The lake was built solely for this purpose of connecting the two oceans, with locks on each side lifting up Oceans of Hope, along with thousands of other ships each year, to the level of the lake, and then back down on the designated side. Our crew is standing by in fascination, eager to pass through this symbol of what's possible for mankind, when we work together.

Local time onboard is 14:45 and our current position is 09°36N 79°95W.

This article was written by

Also related to this article